כל מה שצריך לדעת על תבלינים ללא גלוטן

תבלינים הם חומרי טעם, ריח וצבע טבעיים המופקים ממקורות צמחיים. השימוש בתבלינים הוא לא רק להוספת טעמים. בתקופות שבהן לא היו אמצעי שימור וקירור של מזון, השתמשו בתבלינים כדי לשמר מזון, כדי להאריך את חיי המדף שלו באמצעות תבלינים בעלי תכונות של נוגדי חימצון (זרעי כוסברה, זרעי חרדל, פלפל שחור..).
מלח אינו ממקור צמחי אך גם הוא נחשב תבלין ואחד התפקידים המשמעותיים שלו הוא שימור וכבישה של מזון, מעבר כמובן להוספת טעמים.
תבלינים יכולים להדגיש, להבליט, להוסיף טעמים אך גם יכולים לשמש כמסווה לטשטוש טעמים של המזון עצמו. בעבר, כמו גם היום, עומס תיבלון, נועד הרבה פעמים לטשטש טעמו של מזון (לרוב בשר) שכבר אינו טרי מספיק.
זו הסיבה שבגללה עדיף תמיד לקנות מזון טרי ולתבל אותו לבד מאשר לקנות מוצר שכבר תובל מראש...
תבלינים אפשר לקנות ב 3 צורות: שלם, גרוס, טחון.



תבלינים שלמים
כמו פלפלים מתוקים או חריפים שלמים, זרעי צמחים שלמים (כוסברה, כמון, קימל, חרדל, פלפל שחור שלם, פלפל אנגלי שלם וכד') אפשר לטחון לבד ולהרוויח את הטריות של תבלין טחון, אפשר גם להשתמש בהם בשלמותם בתבלון נתחים, קדירות, מרקים ומרינדות \ משרים
כך גם אתם יודעים בוודאות שהתבלינים נקיים, ללא גלוטן וללא תוספים ויש לכם בקרה מוחלטת מה נמצא בתערובת או בתבלין הטחון שאתם משתמשים בו.
תבלינים גרוסים הם תבלינים שנטחנו טחינה גסה, וכשמוסיפים אותם לתבשילים תהיה להם נוכחות מורגשת ומודגשת. הם יוסיפו יותר טעם וצבע ויהוו חלק ניכר בתבשיל. בתבלינים הגרוסים נמצא בדר"כ את הפפריקות והפלפלים השונים (פלפל שחור בטחינה גסה), שום.
תבלינים טחונים הם אותם זרעים, גרגרים, פלפלים, פרחים (כורכום) שנטחנו לדרגת אבקה. הנוכחות שלהם מרוגשת בטעם ובצבע, כמובן תלוי בכמות התבלין שמשתמשים.
אז מה חשוב לדעת על תבלינים ואיך כדאי לבחור אותם?


חשוב לדעת שככל שתבלין טרי וטהור יותר, כך הארומה שלו, הטעם שלו, מורגש יותר בתבשיל
. אז כשאתם קונים תבלינים תמיד תחפשו לקנות תבלינים במקום שיש בו תחלופה גבוהה של תבלינים, מה שמבטיח לכם טריות. כמו גם חשוב לבדוק שאין בתבלינים גלוטן או כל תוסף אחר.

את הטריות אפשר לראות גם בצבע של התבלין. יחד עם זאת כדאי לשים לב כי ישנם יצרני תבלינים שמוסיפים חומרי צבע כדי להדגיש את הצבע הטבעי של התבלין ולשמר אותו לאורך זמן רב יותר, גם כשהתבלין כבר פחות טרי. אז איך בכל זאת מבחינים? זה כמו ההבדל בין צבע של פרח טרי לבין צבע של פרח מפלסטיק. לפעמים הצבע יראה טוב מאד אבל הריח יעיד על חוסר טריות. כך תדעו.
לכן גם חשוב להריח את התבלינים ולשים לב לטריות דרך הריח. תבלינים לא טריים או כאלה שעמוסים בתוספים, יהיו באופן טבעי, פחות ארומטיים.
אחד הדברים שאנחנו לא תמיד יודעים זה שישנם יצרני תבלינים (בהחלט לא כולם, אך יש) שמוסיפים תוספים כאלה ואחרים על מנת להוסיף נפח לתבלין. לפעמים אפשר לזהות את זה בצבע (כורכום עם קורנפלור או קמח יהיה בהיר יותר מכורכום טהור, פלפל שחור יהיה בצבע עכור יותר כאשר יוסיפו לו גרעיני זיתים שחורים גרוסים וכד') לכן שוב, מבחן הטעם, הצבע והריח יאפשרו לכם לזהות תבלין טרי ונקי.


תוספים נוספים שאפשר למצוא בתבלינים זה שמנים מזוככים, שנועדו לחבר תערובות ולשמר תבלינים לאורך זמן כמו גם להוסיף ארומה לתבלין. חשוב להבין שהשמנים האלה לרוב אינם שמנים איכותיים. נכון שהשימוש בתבלין ביחס לתבשיל הוא מזערי ולכן ההשפעה היא זניחה, אני באופן אישי מעדיפה תבלינים ללא שמן כי אני אף פעם לא יודעת מה איכות השמן שבו נעשה שימוש ואם בכל זאת שמן, כי כמו שאנחנו לפעמים הוא נדרש לחיבור מיטבי של מרכיבי התערובת, אז רק שמן זית לא מזוכך.
גם מונוסודיום גלוטמט הוא תוסף נפוץ בתבלינים וגם כאן יש עניין של גישות. המונסודיום מוסיף טעם ומליחות לתבלין (בדיוק כמו אבקות מרק). אני באופן אישי מעדיפה להוסיף את הטעם הטבעי של התבלין בלי מליחות נוספת בטח לא מלאכותית, אך יש מי ששוב יגידו שאין בכך שום נזק או בעיה.
לכן, כשאתם קונים תבלינים תמיד הקפידו לשאול, האם המוכר יכול להתחייב שהתבלינים ללא גלוטן, ללא מונוסודיום וללא שמנים מזוככים. חפשו לקרוא מרכיבים (אם התבלינים מגיעים באריזה סגורה) וכמובן הריחו את התבלינים והביטו בצבע שלהם.

על תבלינים ופליאו



כשבוחרים בתזונת הפליאו מוותרים למעשה
על הרבה מרכיבי טעם שהיינו רגילים אליהם: אבקות מרק למינהן, סויה, צ'ילי מתוק, קטשופ ורטבים נוספים שהיינו משתמשים בהם כדי להוסיף טעם לאוכל בין אם בבישול ובין אם לאחריו.
מצד שני אנחנו מרוויחים טעמים טריים ואמיתיים של אוכל אמיתי. בשר טוב לפעמים לא צריך יותר ממלח ופלפל כדי להדגיש את הטעם הטבעי הטעים שלו וכנ"ל לגבי ירקות טריים ועוד.
ולצד זה, מדף התבלינים מתמלא בטעמים חדשים שמוסיפים מדגישים מבליטים ובעיקר מגוונים את האוכל שלנו.

כך אפשר לאכול פעם אחת בטטה ברוטב חלב קוקוס ותבלין קארי מסאלה ופעם אחרת, קוביות בטטה מוקפצות בשמן קוקוס ותבלין גראם מסאלה.
אפשר להנות מאסאדו על האש שתובל בתערובת טוסקנה או ניצלה כמו שעות במעשנה עם תערובת גריל או שכב בתנור עטוף בשמן זית וראס אל חנות ובכל פעם כזו נהנה מהבשר בטעם קצת אחר מה שהופך את הארוחות שלנו לעשירות, מעניינות ובעיקר מאד טעימות.
גם סלטים רגילים יכולים לקבל שידרוג באמצעות תבלינים כמו זעתר טרי לסלט ירקות קצוץ, תערובת פילדלפיה לסלט כרוב או סלק טריים וסומק טהור לסלט עלים ירוק.



כשהוצאתם מהבית את כל האבקות המתועשות והמועבדות ואת כל הרטבים המעובדים, פינתם מקום לתבלינים אמיתיים וטהורים,
נקיים מגלוטן, ומתוספים ידועים וסומיים. הקפידו לקנות אותם במקומות שבהם אתם יודעים בוודאות שהתבלין טרי ואין בו שום תוספים לא רצויים.
איך הכי כדאי לשמור תבלינים בבית?
תבלינים שאתם משתמשים בהם באופן יומיומי ותכוף (ברמת המלח פלפל) אפשר לשמור במדף או במגירה כל עוד אין מגע עם מקור חום או שמש ישירה. ותמיד בקופסאות שסגורות היטב
תבלינים שאתם משתמשים בהם בתדירות פחותה כדאי ורצוי לשמור במקרר או במקפיא. כך הם יישמרו לאורך זמן. לתבלינים איכותיים וטריים יש חיי מדף גם של שנה ויותר.
לסיכום:
קסם התערובות שמגוונות כל תבשיל

תבלינים עבורי הם קסם. הם ההזדמנות לחדש, לרענן, לגוון, ליצור ולהפוך את הבישול והאוכל ליצירתי ומעניין.
הרבה פעמים אני אסתכל על מרכיבי התבלין, כשמדובר בתערובות, ואנסה לשלב אותם במנות שהן לא הבית הטבעי שלהם כמו להוסיף תבלין שווארמה לשקשוקה או לרוטב חלב קוקוס או בהרט לחביתה וזעתר לעוף...
תקפידו למלא את המדף שלכם בתבלינים טריים, איכותיים, ללא גלוטן, ללא מונוסודיום וללא תוספים, וותעדיפו אותם על פני תבלינים בקופסאות ששכבו מי יודע כמה זמן במחסני ומדפי הסופר והם כבר מזמן איבדו מהחיות והטריות שלהם.
ואם אתם רוצים ללמוד יותר על תבלינים ועל הדרך לשלב אותם בתזונה שלכם אתם מוזמנים לפגוש אותנו במעדניה האינטרנטית שלנו, שם גם תוכלו להזמין את התבלינים שלנו ולקבל אותם ישירות אליכם הביתה.
פריט נוסף בהצלחה. לצפיה בסל קניות לחץ כאן !
Go Top