שלום אורח
משלוחי BOXIT חינם מעל 100 ש"ח      |    דברו איתנו משלוחי BOXIT חינם מעל 100 ש"ח  
דברו איתנו

איך מתכוננים לצום ועוברים אותו בשלום

אתם צמים ביום כיפור?

פעם זה היה ממש ברור. צמים. לא הייתה שאלה לגבי זה. בתור ילדים חיכינו לגיל שנוכל להתחיל ולהרגיש גדולים וסובלים.

היום זו כבר שאלה שיש לה אינספור תשובות מסתבר וגם לא מעט הסברים למה כן וגם למה לא.

הפעם אני מעדיפה להתמקד באלו שבוחרים לצום כדי לתת להם כמה עצות מועילות להערכות לצום מבחינת הארוחה וכמובן גם כיצד "לשבור" את הצום ומה לאכול אחרי.

עצה מס' 1: תגיעו לארוחה המפסקת שבעים.

תדאגו לאכול במהלך היום, ארוחת בוקר משביעה של חלבון איכותי כמו ביצים או גבינות קשות, ירקות מגוונים ושומן איכותי כמו חמאה, אבוקדו וזיתים.

ארוחת צהריים יכולה גם היא לכלול חלבון איכותי כמו קציצות בקר או עוף, ותוספת של ירקות טריים או מבושלים.

יש כאלה שנוהגים "לנשנש" כל היום. אז אם כבר לנשנש שזה יהיה מזין ומשביע. קציצות קרות של בקר או ירקות, לביבות של אורז או טונה, מאפינס למינהם, קרקרים עם ממרחים טעימים.

עצה מס' 2: תדאגו למלא את מאגרי האנרגיה.

הארוחה המפסקת מתקיימת בדר"כ בשעה 5 אחר הצהריים. ההמלצה שלי היא להעדיף מזונות עשירים בערכים תזונתיים, מזינים ומשביעים לאורך זמן.

יש אנשים שפשוט ומשביע זה מנה עתירת שומן של אסאדו מבושל שעות בתנור עם ירקות שורש

יש כאלה שזו תהיה ארוחה כבדה מידי ולכן יעדיפו מנת עוף שבושלה בתנור עם ירקות ליד.

מה שלא תבחרו, שימו לב שזו צריכה להיות מנה שתשביע אתכם לאורך זמן. כזו שהגוף יידע לייצר ממנה אנרגיה חיונית למשך זמן ארוך יותר.

ואיך יודעים איזה מקור אנרגיה עדיף לנו?

תדמיינו רגע קמין עצים. אנחנו רוצים שקמין העצים ידלוק ויחמם את הבית לאורך זמן.

יש 2 אפשרויות:

אש קלה ומהירה

למלא את הקמין בזרדים קטנים, המון ענפים שממהרים להדלק, יוצרים אש מהירה אך גם כבים במהירות יחסית. מה שדורש מאיתנו להזין את הקמין שוב ושוב בזרדים.

ככה זה הסוכר והפחמימות הפשוטות – זרדים שנדלקים מהר, יוצרים בוסט של אנרגיה בגוף אך גם נכבים מהר, האנרגיה ממהרת לצנוח ואנחנו שוב רעבים לעוד אוכל שידליק את האש מחדש.

ככה זה נראה כשהארוחה שלנו מבוססת על פחמימות (פסטות, מאפים, אורז, ודברים מתוקים) ומעט חלבון ושומן.

או:

אש חזקה ויציבה

למלא את הקמין בגזעים בגדלים שונים. כאלה שמהרגע שהדלקנו אותם, מייצרים לנו חום יציב ומשמעותי, למשך זמן ארוך. מה שמאפשר לנו להתרווח ולא להיות במירוץ אינסופי וסזיפי של הזנת הקמין בעוד ועוד עצים.

הגזעים האלה הם החלבונים והשומנים האיכותיים שאנחנו אוכלים. הם אלה שמייצרים לנו למעשה אנרגיה שנשמרת איתנו לאורך זמן וגורמת לנו להיות פחות עייפים, יותר אנרגטיים וחיוניים וגם פחות רעבים ובוודאי שפחות במרדף אחרי האוכל.

אז הארוחה המפסקת היא ההזדמנות להזין את הגוף שלנו בגזעים שמייצרים אנרגיה יציבה ומשמעותית לאורך זמן.

 

וכשמתסיים הצום. מה אחריו?

רוב האנשים שעברו לתזונה נקייה מסוכרים מעובדים, דגנים ושמנים מזוככים, תזונה שמבוססת על חלבונים, שומנים איכותיים ופחמימות איכותיות, מדווחים על כך שבתום הצום הם כבר לא בתחושת רעב מטורף כמו פעם.

הגוף לא זועק הצילו ואין רצון מטורף להתנפל על כל המקרר.

יש רעב אבל הוא הרבה יותר נשלט ומבוקר.

כך או כך, העצה שלי היא להתחיל לאט. לתת לגוף להתרגל מחדש לאכילה.

יש שנוהגים לפתוח את הצום בשתייה חמה ועוגה בחושה. ורק אח"כ להמשיך בארוחה מזינה של מרק, עוף, וירקות.

ויש שמלכתחילה מעדיפים לפתוח עם מרק מחמם ואז לעבור לארוחה יותר משמעותית של מנה חלבונית וירקות.

מה עובד לכם יותר?

זה באמת עניין של הרגל, מנהגים ותחושה אישית.

אם זה מרק – תעדיפו מרק שהתבשל שעות ארוכות יום קודם, כזה שיש בו מיצוי גבוה של מינראלים וויטמנים. ציר בשר עם ירקות או מרק עוף עשיר בעוף וירקות יהיה פתרון טוב.

אם אתם אוכלים ארוחה מלאה: אל תמהרו אל תבשילי הבקר העמוקים והכבדים. לכו אל הקל יותר: עוף, קציצות ועל יד שימו ירקות חמים. כמו אפונה או שעועית או מעט אורז.

ואם אתם מאלה שנוהגים לפתוח את הצום עם תה ועוגה בחושה: תכינו לכם חליטה מפנקת של צ'אי, אפשר עם מעט שמנת, וליד שימו עוגה בחושה קלה להכנה שלא מכילה גלוטן או סוכר מעובד.

עכשיו, כשדאגנו שלא תהיו רעבים לפני הצום וגם לא מייד אחריו, אפשר להתפנות ולאחל לכם צום קל, חתימה טובה.

תזכרו שלפני שאתם ניגשים לעשות "העתק הדבק" לעוד ברכת/פוסט סליחה כללי, תעצרו שנייה ותשאלו את עצמכם מה באמת אתם לוקחים על עצמכם השנה בעניין של סליחה.

עד כמה תהיו מוכנים השנה לסלוח לעצמכם על הטעויות שאתם לפעמים עושים. על השגיאות. על ההבטחות שהפרתם, לעצמכם קודם כל וגם לאחרים.

עד כמה תהיו מוכנים להשלים עם עצמכם פנימה. רגע לפני שאתם יוצאים החוצה. העבודה האמיתית היא לא רק לבקש סליחה מאחרים. העבודה האמיתית בעיני היא להיות מסוגלים לסלוח לעצמנו. לחיות עם עצמנו ועם מי שאנחנו – בשלום. כפי שאנחנו.

 

 

כתיבת תגובה

נרשמים לניוזלטר שלנו ומקבלים:

כל מה שאפשר לעשות עם התבלינים, מתכונים מעולים והנחות מיוחדות לחברי מועדון!

(אנחנו לא אוהבים להספים, אפשר לצאת מתי שרוצים)


סגירת תפריט
Wishlist 0
Continue Shopping
×

עגלת קניות